L I V S T I L

Stram din ‘core’

Som vi lovede i sidste udgave får I denne gang et par super effektive og lette maveøvelser til at styrke maveregionen. Men først vil jeg starte med lidt motivations guldkorn I kan tage med Jer i baggagen.
Vi er alle muskelbundter. 639 muskler bærer vi alle rundt på. Så hvis du evt mener, at netop du må mangle nogen, tager du fejl. Du har samme antal muskler som verdens stærkeste mand. Forskellen på ham og dig er musklens tværsnitareal, altså størrelsen, og hermed muskelstyrken (og den kommer ik’ af dig selv, den skal trænes :-)).

Vi er bygget til at bevæge os, og kroppen har brug for bevægelse for at kunne servicere os på bedste vis. Muskulaturen bliver svag uden bevægelse og belastning. Vi bliver stive i kroppen og mister vores fleksibilitet og smidighed. Vores knogler bliver skøre, og risikoen for frakturer øges, jo mindre motion du laver med alderen.

Så lad os komme i gang…:-)

Træning med Ildi

Til maveøvelserne skal du bruge en stor trænings bold, en håndvægt på 2-5 kg, afhængig af din styrke, og en trænings måtte (disse redskaber kan købes i alle sports butikker).

#1 – Maveøvelse med trænings bold til de centrale mavemuskler:

Udgangsstillingen er frontliggende på bolden, hvor kun underbenene er i kontakt med bolden. Hænderne er i gulvet, og armene er strakte. Træk benene op under dig til brystet, og kom tilbage til udgangsstillingen. 3 x 12 repetitioner.

#2 – Maveøvelse med håndvægt til de skrå mavemuskler:

Udgangstillingen er siddende på en trænings måtte med knæene mod loftet og fødderne i gulvet/måtten. Tag håndvægten i hånden og hold i hver sin side med begge hænder. Hold vægten ud foran din mave i luften mens du læner dig en smule tilbage med ryggen, og spænder samtidig i maven. Sving nu armene holdende fast på vægten udfra maven fra side til side, mens du stadig har fødderne plantet i gulvet og ryggen lænet en smule tilbage.

Træning med Ildi

Sving 3 x 12 repetitioner fra side til side.

#3 – Planken:

Udgangsstillingen er maveliggende på trænings måtten med underarmene i underlaget. Løft hele kroppen væk fra måtten, så kun underarmene og tæerne har kontakt med underlaget. Tæl til 10, og kom tilbage til udgangsstillingen. Gentag 3 x 10 sekunder for optimal effekt.

Træning med Ildi

Øg tiden med hver træning. Når du er stærkere, kan du med fordel øge tiden til 30 sekunder. Denne øvelse aktiverer alle mavemuskler på samme tid i hele maveregionen og styrker samtidig også dine skuldre, overarme og lår.

Disse tre øvelser kan du med fordel lave 3 gange om ugen, og du vil højst sandsynligt kunne mærke og se en forskel efter 1 måned. Dette kræver dog, at du samtidig spiser en sund og varieret kost med de rette antal kalorier.

Næste måned træner vi ‘mormor armene’ :-)

God fornøjelse:-)

af Ildi Kiss

It's only fair to share...Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on FacebookEmail this to someone