S E L V I N D S I G T

Jeg starter på mandag…

Hvor mange har du sagt denne sætning til dig selv, mindst én gang siden 1. januar? Engang sagde jeg det til mig selv hver uge, ‘Jeg starter på mandag’. Det gjorde jeg også, men jeg blev også ved med at bryde mine egne aftaler om slankekur.

Slankekur

Den evig kur

You name it, I tried it. Rigshospitalet kur, new yorker kuren, suppekuren, southbeach kuren, atkins, lchf, dukan, stenalder, tælle kalorier osv. osv. Min erfaring med slankekurer er kæmpe og nederlagene er ligeså store.

De kure som altid har haft bedst effekt, hedder ”kærestesorger” , ”han vil ikke være kærester – sorger” eller ”sultekuren”, fordi jeg skulle se super fit ud i den flotte stramme korte kjole til julefrokosten.

Jeg kan vidst godt afsløre, at disse vægttab holdt heller ikke i længden. Jeg har cirka fire hylder på reolen med bøger, der handler om, at blive tynd ved at spise og/eller træne bestemt. Tror jeg har købt hver enkelt bog, med forhåbning om, at den bog ville være ligesom den magiske pille, der gjorde at jeg næste morgen vågnede op og var tynd – vel og mærke uden, at gøre andet end at læse bogen. Det der istedet skete var, at jeg læste bogen, spiste lidt snolder og satte den på hylden med de andre bøger. Om mandagen gjorde jeg, som jeg plejede. Intet under, at resultaterne udeblev.

I skrivende stund sidder jeg med en ny bog ”Spis og træn efter din kropsform – er du pære, æble eller banan?”- allerede med en tom slikskål.

Jeg har heller ikke fundet mirakelkuren eller rådene der er guld værd. Men det jeg har indset er, at hvis du vil være slank på den lange bane, så skal du kigge på din livsstil og ændre de ting du gør, som medfører de ekstra kg. Det er ikke sikkert de skal skæres helt væk, men måske skal man spise et lille stykke kage,  i stedet for det største stykke kage.

En regel jeg selv prøver at efterleve er, at når jeg spiser noget kalorieholdigt, som ikke gavner vægten skal det være det offer værd. Altså er jeg sukkertrængende og der kun ligger de dårlige lakridser tilbage i matadormixen er det ikke dem, jeg vælger at bruge kalorierne på.

Husk på, at du er eksperten i din egen krop. Du ved sikkert hvad der har virket for dig tidligere, og hvor det blev svært. Kig på dine tidligere successer og spørg dig selv, hvorfor det virkede dengang. Hvad gjorde du og hvad gjorde du ikke? Hvad motiverede dig til at holde ved, selvom du blev fristet? Ventede en særlig belønning? Hvad fik du, når du nåede målet?

Hvis du finder ud af hvad der motiverer dig for at blive slankere, om det så er bikinisæsonen, brudekjolen, din selvopfattelsen eller selvfølelse, og dernæst kan visualisere det både i dine tanker og kropsfølelser, så er jeg sikker på, at du finder styrken til at fortsætte.

Det kan også være der er nogen følelser, som du skal gøre op med, for at slippe ud af dårlige vaner med hyggespisning, trøstespisning, ”jeg keder mig” spisning. Kan du ikke selv gøre op med dem, så snak med nogen omkring det.

Slankeguru Michelle Kristensen skriver i en af sine bøger, at det er vigtigt at bryde sine sunde vaner en gang imellem – faktisk op til hver eller hver anden uge. En lille cheat giver dit stoftskifte et los bag i. Faktisk hvis du giver kroppen mere end den har brug for en gang imellem, øger du dit stofskifte med op til 8 %, fordi kroppen får et chok. Så vi skal ikke  (altid) have så dårlig samvittighed når vi sidder helt forædte til familiekomsammen eller lige har tømt slikskålen. Måske skal vi ændre talemåden ”det feder først i morgen” til ”så i morgen kan vi spise endnu mere” eller tabe mere – hvis vi holder den sunde livsstil. Det er da en nyhed som går lige ind på motivations-kontoen.

skrevet af Lene Andersen

It's only fair to share...Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on FacebookEmail this to someone