R E J S E R

Budapest – Europas lille perle

Der er efterhånden mange, der har fået øje for denne skønne by. Er du ikke én af dem, så læs med her og bliv fristet til, at tage en tur til denne fantastiske by.

Jeg har læst et sted, at hvis man forestiller sig at, Paris og Berlin fik et barn, så vil det være Budapest. Jeg syntes faktisk det er meget mere end det.

Jeg var så heldig, at booke et billigt 3 dages ophold på Buddha-Bar hotel inkl. fly igennem en af de deals sider, du med garanti kender.

buddhabarhotel

Buddha bar

Jeg havde købt rejsen til min kæreste i fødselsdagsgave, da ingen af os havde været i Budapest før. Jeg må indrømme, at det nok var mere hotellet end selve Budapest, som lokkede. Det, blev i den grad bragt til skamme!

Flyturen varede 1 time og 50 min og vores hotel lå i centrum, så vi tog en taxa, da dette var til en fornuftig pris af ca. 170 kr. og kun tog omkring 30 min. Vores flytider var desværre ikke de mest optimale, så vi ankom ret sent. Men det skulle vise sig, at være helt udmærket, når det nu skulle være. Stilen på hotellet er gennemført og så lækker.

Buddha barKender I det, at når man kommer ind på sit hotel værelse for første gang, så skal alt udforskes. Man tjekker skabe, skuffer, og sjovt nok er badeværelset det vigtigste og sjoveste, især de små flasker:-). Orv, ved I hvad jeg fandt på badeværelsert? Sørme en fjernbetjening til toilettet, til at justere varmen i sædet. Fancy shit siger jeg bare! Forstil jer lige hvad den første halve time gik med. Vi kom til at værdsætte varmen i toiletbrættet, men fjernbetjeningens glam forvandt lidt dagen efter. Heldigvis kunne man også bestille den lækreste cheesecake op til værelset kl. meget sent om natten. Så lidt glam forblev der på den front!

Buddha bar

Har du ikke før boede på Buddha-Bar hotel, så kan dette virkelig anbefales.

Da vi boede tæt på gågaden blev den, det første vi udforskede. Gågaden har de fleste butikskæder vi kender hjemmefra. Turens formål var ”desværre” ikke shopping, men oplevelse, og udforske byen (mini-snøft).

Budapest

Vejret var ikke med os, så aftensejleturen på Donaus floden kunne desværre ikke lade sig gøre på grund af tåge. Men jeg tør næsten at anbefale en tur evt. en aftentur på floden. Man kan vælge forskellige afgange samt mod tillæg fx få middag, cocktail m.m.

Donaus floden deler Budapest op i Buda og pest. Vi boede på siden Pest, hvor man fra denne side havde en smuk udsigt til slottet på Buda siden (når det altså ikke var tåget). Vi nåede heldigvis, at få denne fantastiske udsigt med, da vi gik aftentur op til parlamentet.

Både slottet og parlamentet er smukt oplyst på hver sin side af floden. Slottet er bestemt et besøg værd, da det virkelig er smukt og hvis man er til gallerier, så kan man også se forskellige udstillinger.

Jeg vil sige den smukke Buda side fik én til at glemme gågaden i pest, og den måtte vi derfor udforske. Vi gik fra hotellet over en af de smukke broer, som var helt fascinerende i sig selv.BudapestBudapestPå Buda siden gik det op ad, og jeg fik tænkt nogle tanker undervejs og pludselig blev gågaden på den anden side meget interessant, især alle de shoppingmuligheder der lysede frem i mørket, men nu var vi altså på modsatte side (so no shopping!). Hurtigt efter (thank God), så vi en grotte og fascinationen over hele denne by, fik min indre shop-a-holic til, at glemme den ring jeg lige havde set dagen før, i den fineste antikvitets butik.

I grotten var der en kirke. Den var lille og fin, mindre end jeg havde regnet med set udefra. Som rigtige turister fik vi udleveret nogen høretelefoner, hvor vi kunne lytte til de forskellige fortællinger om kirkens historie. Det var faktisk ret interessant.

Budapest

Senere på dagen gik vi en tur igennem parken og op til Citadellet. Enorm og igen fascinerende kæmpe borg. Desværre var der ikke åbent for publikum, men i stedet brugte vi lidt tid på Gellertbakken, hvor vi kunne nyde den begrænset udsigt (på grund af tågen) samt se statuen ”Kvinden der holder et palmeblad”.

Statuen var oprindelige lavet til ære for kommunisterne, men inskriptionen lyder i dag ”Til minde om alle de der ofrerede deres liv for Ungarns uafhængighed, frihed, og succes.

Turen ned var ret behagelig. Vi tog den modsatte side ned, stadig langs floden, og gik mod slottet.

Der er enormt mange hyggelige cafeer og resturanter i hele Budapest. Det er alt fra det fancy og moderne til det classiske og hyggelige. Du finder endda også hipster hang-outs. Da vi kom til slottet valgte vi at blive kørt op mod et mindre beløb. Det var ikke kun dovenskab, men selve oplevelsen af, at sidde i de gamle vogne, som trækker dig op.

Budapest

På slottet finder du Ungarns største bibliotek, Budapests historiske museum samt det Ungarske national galleri.

Om aftenen røg vi naturligvis ind i turist fælden på #IceBar Budapest. Nogle unge mænd på gågaden, stod og reklamerede for denne Icebar, hvor man kunne komme ind og få en lækker cocktail/drink. Det lød, som en sjov oplevelse og jeg havde før set billeder på de sociale medier omkring disse bar. Vi købte derfor adgang plus 2 drinks hver. Vi fik udleveret en kappe og vanter, så vi kunne holde varmen. Døren gik op og vi befandt os sammen med 6 andre turister inden i hvad der føltes, som en container, hvor alt var is.

Icebar Budapest

Det tog nøjagtigt 1 min, og så havde man set hvad man skulle. Drinken var ikke engang værd besøget. Det var noget af det hæsligste, vi nogensinde har smagt. Så det anbefaler jeg IKKE!

Heldigvis fandt vi efterfølgende et dejligt sted som hed ”Mészár Steak”, hvor vi fik en rigtig god bøf. Det var et hyggeligt sted med god betjening og god mad.

Budapest

Jeg vil også anbefale, at man smager på det ungarske køkken. Der er mange forskellige steder rundt omkring i byen, som virkede rigtig gode. Vi har prøvet ”Hungarian Hells Kitchen”, hvilket var billigt og fantastisk godt.

Her kan også smage en af de klassiske madretter, nemlig Gullasch serveret i madbrød.

Alt i alt vil jeg sige, at Budapest er en by der klart er et besøg værd, med masser af kulturelle, kulinariske og historiske oplevelser. Så har du endnu ikke besøgt Budapest, så gør dig den tjeneste og tag et weekendophold i Budapest!

Vi skal helt sikkert tilbage, da byen har meget mere at byde på.

-skrevet af  Natalia Christiansen

It's only fair to share...Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on FacebookEmail this to someone